Методична скарбничка

Урок "Узагальнення і систематизація знань учнів за розділом " З чистого джерела народної творчості". Літературне читання. 3 клас.





ТВОРЧІ ВПРАВИ НА УРОКАХ ЧИТАННЯ

1. З кожного слова – по одному звуку, щоб вийшло нове слово.
     Називаю слова. Учні повинні скласти з них слово таким чином: взяти з першого слова перший звук і позначити його буквою, а з другого – другий, з третього – третій і т.д.
     Виграє той, хто першим складає слово і правильно прочитає його.
Зір, ліс, бір, марка, рамка (зірка);
Мало, дим. сир (мир);
Пара, перо, він, мама, канал (пенал);
Заєць, лис, ломи, собака (зима);
Звір, лось, шишка, лини, корито (зошит);
Рука, нема, рада, сади, насос, фабрика, записка (редиска);
Лава, лин, бамбук, молодий, батон (лимон).
    
     2. Чарівні клітки.
с
о
м
о
с
и
м
и

с
о
н
о
с
а
н
а

л
а
н
а
л
е
н
е





Звідки прилетіла сніжинка?
1) Встав у ці клітки букви:
с, о, м, о, с, и, м, и
щоб вийшли слова: сом, оси, ми
у ширину і довжину.

2) Встав у ці клітки букви
с, о, н, о, с, а, н, а
щоб вийшли слова: сон, оса, на
у ширину і довжину.
3) Встав у ці клітки букви
л, а, н, а, л, е, н, е
щоб вийшли слова: лан, але, не
у ширину і довжину.

     3. За алфавітом.
     На дошці висить таблиця з алфавітом. Кожна цифра відповідає порядкові, місцю букви в алфавіті: а-1, б-2, в-3 і т.д.
     Наприклад, слово абрикос цифрами пишеться:
                   1, 2, 20, 10, 14, 18, 21.
     Матеріал для гри:
2, 23, 20, 31, 14 (буряк); 3, 7, 6, 17, 12, 6, 31 (ведмідь); 3, 24, 16, 11, 27, 34 (вулиця); 29, 15, 19, 16, 1 (школа); 10, 19, 29, 11, 23 (зошит); 15, 18, 11, 9, 15, 1 (книжка); 24, 28, 7, 18, 31 (учень); 2, 1, 23, 31, 15, 12, 3, 30, 11, 18, 1 (Батьківщина).
     4. Шаради складів.
     Називаю слова, вказую, які склади цих слів треба взяти, щоб утворити нове слово.Наприклад: треба взяти другий склад слова сама, і перший – слова лоша, щоб утворилось слово мало.
     1) Перший склад слова бетон, другий – слова вересень і другий – слова ваза (береза).
     2) Перші склади слів черепаха, редиска, вигін, кипіти (черевики).
     3) Перший склад слова помідор, перший і другий - слова неділя і другий - слова кілок (понеділок).

5. З букв одного слова.
     З букв даного слова учням за певний час за допомогою словничків скласти і записати слова:
     Ведмідь (мед, мідь, дім, дві, дід);
     Айстри (старий, три, рис, сир, тир);
     Акваріум (мак, кава, міра, кара, рама, ріка, Віра, кір, рука, крам, вік);
     Диктант (нитка, так, тин, кит, кат, танк);
     Екскурсія (рік, сік, кір, сук);
     Жайворонок (жар, вкрай, ворон, корова, корона, край, кран, кров, нова, ножовка, нора, рак, район. рано, ранок);
     Компас ( кома, копа, каса, сом, мак, сам, смак, оса);
     Космонавт (сон, мак, сом, коса, кома, так, сова, мова, носок, сам, танк, вона, станок, там, танок).

     6. Алфавіт і чотири арифметичні дії.
     Потрібно прочитати слово, пригадати, на якому місці в алфавіті кожна його буква, і або від цього числа відняти, або до нього додати, або його поділити, або помножити на якісь числа, щоб вийшло нове число – показник букв за алфавітом у новому слові.
     Наприклад, коли зі слова буряк треба зробити слово заєць, то слід записати так:
         б  у  р  я  к                    п  и  с  ь  м  о                п  е  н  а  л
          +  -  -  -   +                     -           -  +  +                +  +  -  -  +
          8 23 13 6 16                  4          20 10 15           4 21 11 17 15
          з  а  є  ц  ь                     л  и  с  и  ц  я               у  ч  е  н  ь

          о  л  і  в  е  ц  ь             в  у  л  и  ц  я                п  і  в  е  н  ь
          +  -  -  +  +  -  -              +  -  +      +  -                 +  -  +  +  +
           2 9 6 9 15 12 30           3 13 7     11 13              14 10 13 17 3
          р  е  д  и  с  к  а             д  и  т  и  н  а               я  б  л  у  н  я

          ц  и  б  у  л  я                ч  е  р  е  м  х  а
           -  -  +  -  -  -                    -  +  -  +  -  -  +
          7 4 26 13 13 15              8 12 4 5 11 7 20
           п  е  ч  е  в  о                 п  о  м  і  д  о  р

 

     
7  Гра "Падають шишки"
Вчитель підставляє шишку з написом букви на позначення голосного праворуч або ліворуч стовбура (малюнок), на якому написані букви на позначення приголосного. Учні утворюють і читають прямі та обернені склади.
                               
        8  Гра - читання "Відшукай пеньок"
Слова, слова, слова, слова, слива, слова.
Слива ,злива, слива, злива, слива, слива.
Трава, трава, трава, трава, дрова.

                           9  Гра "Слово заблукало"
а) Карась, сом, в‘юн, борсук, окунь, краснопірка.
б) Матіола, троянда, береза, конвалія, ромашка, волошка.
     

                10 "Блискавка"

Починаємо читати мовчки текст у звичайному темпі. За командою “Блискавка” учні починають прискорювати темп читання. Діти повинні намагатися читати якнайшвидше. “Блискавка” триває 20-30 секунд. Після цього можна переказати  прочитане сусідові або собі. Можна поставити запитання до прочитаного уривка.

                                                                          11 "Віконце"

З картону вирізається “віконце” розміром 14х7 см. Читаючи текст, це “віконце” накладається на сторінку книги так, щоб верхній зріз “віконця” збігався з початком абзацу. Цю частину тексту, яка відкривається у “віконці”, треба прочитати мовчки з найбільшою швидкістю. Потім переказуємо текст.

       12 "Хвиля"

Починаємо читати у довільному темпі вголос. Поступово збільшуємо силу голосу, доходимо до вершини і починаємо зменшувати.
    
                                                                     13 "Губи"
Щільно стиснути губи, притулити до них палець лівої руки так, щоб губи під час читання не могли рухатися. Розпочинаємо мовчазне читання.

                14 "Буксир"

Учні починають читати текст мовчки, а одночасно з ними виразно і вголос цей самий текст читає вчитель або учень, який добре читає. Його темп має бути дещо швидшим від середнього.



Комментариев нет:

Отправить комментарий